maandag 14 februari 2011

Filippus en de moorman

Aankomende zondag wordt onze jongste gedoopt. Daarom gisteren voor het laatst geknutseld rondom de doop.
Het verhaal van Filippus en de moorman!

Bij dit verhaal had ik een bijpassend knutselidee gevonden in 'Van feest naar feest' van Site vander Gugten e.a. Dit boek is hier te koop en in te zien.
Zelf vind ik het een zeer bruikbaar boek met inspirerende ideeen voor  het vieren van christelijke feestdagen.

We knutselde de doop door onderdompeling. De knutsel valt er goed in de smaak bij de heren.
Zie hier het resulaat:




In deze week wil ik zelf ook graag stil staan bij de doop en de daarbij behorende belofte.

Ik ben daarom het boekje: 'Meer dan een teken; De doopbelofte in reformatorisch perspectief' van Prof. dr. A. de Reuver van Studium Generale aan het lezen.
Hij gaat in op de belofterijke betekenis van de  doop en werkt dit uit aan de hand van het gedachtegoed van Luther, Calvijn, Teellinck, Brakel en Kohlbrugge.

Hier vind je het beteffende boek (goede en leerzame serie trouwens!)

De schrijver geeft heel kort de belofterijke betekenis van de doop aan in zijn inleiding.
Ik citeer:

'Bij doopdiensten die wij in Zwitserland nogal eens meemaken is het de gewoonte dat de predikant de dopeling op zijn linker arm legt - de moeder geeft het kind helemaal uit handen!- om het met zijn rechterhand te dopen. Als dan de doopformule heeft geklonken, spreekt hij de woorden van Jesaja 54 uit: 'Bergen zullen wijken en heuvels wankelen, maar Mijn goedertierenheid (verbondstrouw!) zal van u niet wijken en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de Heere, uw Ontfermer'.

Dit hoofdstuk zal de moorman ook gelezen hebben! Toen Filippus bij hem kwam was hij al bij Jesaja 53 aangeland. Wat en belofte voor hem als eunuch in Jesaja 54:1. Dan vervolg je je weg wel met blijdschap!






1 opmerking:

  1. Filippus was toch geen baby? Gelovigen worden gedoopt! geen baby's. Er is in de Bijbel geen enkele gedachte geuit over het dopen van baby, wel talrijke aanwijzingen en het Grote Voorbeeld Zelf, nl Jezus, die gedoopt werd als volwassene!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie kan ik erg waarderen!