donderdag 3 februari 2011

Korte Ballade

Vandaag een gedicht van J.W.F. Weremeus Buning


Korte Ballade

Op een bijbeltje, door de muizen aangevreten,
om hare nesten te verbeteren.

Wie zal 't verstand der muis doorgronden,
Die in den bijbel heeft gevonden
BuningVerzorging voor haar nageslacht?

Veel zachter slapen kinder-muizen
Die tussen de profeten huizen,
Dan menig mens, in menig nacht.

Prins Jezus, zijt Gij zoo vergeten,
Dat thans de muizen bijbels vreten?
Hierover heb ik nagedacht
Bij menig dag, in menig nacht,
En zie: een klein dier doet ons weten
Wat mensen zoo vaak zijn vergeten:
Gods woord behoedt het nageslacht.

1 opmerking:

  1. Wat een mooie site, ik heb zelf geen kinderen maar heb hier met plezier gelezen.
    Ik vond het gedichtje omdat ik me er een aantal regels van herinnerde en daar op gegoogled heb. Aanleiding was onze dominee die heel veel oude, echt niet langer gangbare of opgebruikte bijbels heeft maar zich niet prettig voelt bij het zomaar wegdoen ervan; ik herinnerde me het gedichtje maar gedeeltelijk; maar het is misschien een aardige optie om er nestkastjes mee te vullen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie kan ik erg waarderen!