vrijdag 29 juli 2011

Bevrijd je verdriet

Tijdens mijn vakantie heb ik 'Bevrijd je verdriet' van Hernri Nouwen gelezen. 
Ik vind het zelf een van de meest indrukwekkende boeken die ik de laatste tijd gelezen heb.
Misschien klinkt het boek als zware kost voor een vakantie. Maar het taalgebruik is helder en duidelijk en daarom zeer makkelijk leesbaar. 

Het thema spreekt mij persoonlijk zeer aan, anderhalf jaar geleden overleed mijn lieve neef op 19 jarige leeftijd en dat is nog steeds moeilijk te bevatten...
Welke plaats heeft lijden en dood in het leven? Wat is het doel er van? Waarom gebeurd dit allemaal, waarom laat God het toe?
Henri Nouwen gaat op een heldere manier in op deze vragen. Op de achterkant van het boek staat de volgende omschrijving:


"Bevrijd je verdriet" is speciaal voor mensen die het zwaar hebben in hun leven. Terwijl Nouwen de menselijke vragen over lijden en rouw volledig recht doet " waarom laat God dit toe? " richt hij zich op de diepere vraag: hoe kunnen we het leed een plaats geven, zonder het te ontkennen?Nouwen laat zien dat we, zelfs in onze diepste wanhoop, het oog op God gericht kunnen houden. Door God te betrekken in ons verdriet hoeven we onze weg niet alleen te gaan; ook in moeilijke tijden kunnen we ons leven grondvesten in vreugde en hoop. Zo komt er ruimte voor troost en genezing.

Wat ik zelf erg mooi vind aan het boek is dat Nouwen ook ingaat op een meerwaarde van  lijden en verdriet in het leven kunnen. Wanneer we er tenminste op een goede manier mee om leren gaan!
Hij omschrijft het hele leven als een 'loslaten'.
Dit begint  bijvoorbeeld al wanneer een een kind voor het eerst naar school gaat en zijn moeder los moet laten, later gaat dit verder met het naar een hogere school gaan, trouwen etc.

Op het einde van ons leven komen we tot het grote loslaten. Het loslaten van het (ons bekende) leven.
Maar als we in God geloven mogen we loslaten in het vertrouwen dat Hij ons op zal vangen en ons in Zijn hand houdt.
Hij pleit er voor om niet krampachtig in het leven te staan maar ons over te geven / te vertrouwen op God. Zo kan lijden ons leven verrijken en kan het anderen iets laten zien van de Hoop die in ons is.

1 opmerking:

  1. Ik kende het boek nog niet, zou het graag eens lezen, eens kijken of ze het hebben in de bieb bij ons in de kerk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie kan ik erg waarderen!