vrijdag 19 augustus 2011

Dichterlijke vrijdag

In de vakantie valt de dichterlijke donderdag nogal eens op vrijdag!
Vakantie, het laaste weekje daara moeten we weer in de structuur...
Hier een gedicht van Martinus Nijhoff, de inhoud spreekt voor zich.

 

Het licht

Het licht, Gods witte licht, breekt zich in kleuren:
Kleuren zijn daden van het licht dat breekt.
Het leven breekt zich in het bont gebeuren,
En mijn ziel breekt zich als ze woorden spreekt.

Slechts die zich sterven laat, kan 't leven beuren:
O zie mijn bloed dat langs de spijkers leekt !
Mijn raam is open, open zijn mijn deuren—
Hier is mijn hart, hier is mijn lichaam: breekt !

De grond is zacht van lente. Door de bomen
Weeft zich een waas van groen, en mensen komen
Wandelen langs de vijvers in het gras—

Naakt aan een paal geslagen door de koorden,
Ziel, die zichzelve brak in liefde en woorden:
Dit zijn de daden waar ik mens voor was.


Uit: De wandelaar, 1916.
Martinus Nijhoff

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie kan ik erg waarderen!