maandag 10 oktober 2011

Plannen!

Ja echt waar, ik heb thema's voor de viertafel gepland tot het einde van het jaar!
December is niet meer zo heel ver weg en naast gelijkenissen wil ik ook dankdag een plaats geven op de viertafel.
Ook wil ik rond Sinterklaas nog aandacht besteden aan geven en dankbaar zijn.
Dit kom vooral voort uit mijn weerstand tegen al dat 'hebben'.
De tijd dat mijn jongetjes in de speelgoedboeken keken wat we allemaal al hadden is namelijk al lang voorbij.
Het thema geven en dankbaar zijn wordt in het boek 'Voor elkaar, doe-boek voor kinderen en ouders' verder uitgewerkt. Een echte aanrader!



Voor kerst wil ik dit jaar gebruik gaan maken van het boekje: 'Een koninklijk kerstfeest' van Bianca Cooper.

Een Koninklijk kerstfeest - B. Cooper

 Op de site van kinderwerk Timotheus  kwam ik een overzicht tegen van gelijkenissen gesorteerd op thema.

 Het Koninkrijk van God                                                                                         Matteüs 13:3-17: Doel van de gelijkenissen;
Bodemsoorten

 De grootste schat                                                                                       Matteüs 13:44-50: De schat; De parel; Het visnet

 Gaven en talenten                                                                                                 
Lucas 19:11-27: De medewerkers van de edelman

 Blijf bidden                                                                                                 
Lucas 18:1-8 en Lucas 11:1-13: De onrechtvaardige rechter;
De vriend, midden in de nacht

   Je naaste                                                                                                      Lucas 10:25-37: De barmhartige Samarita

  De minste willen zijn                                                                                  Lucas 18:9-14 en Lucas 14:7-11
De trotse Farizeeër en de slechte tolontvanger;
De bruiloft

  Wat ben ik rijk!                                                                                          
Lucas 12:16-21 en Lucas 14:10-24
De rijke dwaas; Het grote feest

  Gods liefde    
Matteüs 18:12-14 en Lucas 15:18-32: Verloren schaap;
Verloren munt; Verloren zoon

   Hij komt terug!                                                                                           Matteüs 25:1-13, Matteüs 24:45-51, Marcus 13:34-37
De 10 bruidsmeisjes;
De wijze en de trouwe dienstknechten;
De heer die op reis ging

  Wie ben je echt?                                                                                                    
Matteüs 21:28-44: De twee zonen; De slechte boeren

  Vergeven                                                                                                                
Matteüs 18:21-35: De onvruchtbare vijgenboom;
De bruiloft;
De ondankbare schuldenaar.

Voor dankdag wil ik algemeen naar de gelijkenissen kijken en Gods liefde in de gelijkenissen behandelen.
En in 2012 met de andere thema's verder gaan. Dat alles natuurlijk zo de Heere wil en wij leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie kan ik erg waarderen!