maandag 28 februari 2011

Veertigdagentijd

Ik ben mij al aan het voorbereiden op de veertigdagentijd.

Vorig jaar heb ik het leesrooster van Janneke gebruikt. Dit rooster is aan te vragen via haar weblog.
Een echte aanrader, qua opzet lijkt deze op de stronk van Isai.

Voor dit jaar heb ik een bijbelleesrooster besteld bij de Internationale Bijbel Bond.
Dit willen wij dagelijks als gezin gebruiken.

Omslag_40_dagen


Inhoudelijk is dit boekje vaak nog veel te moeilijk voor onze kinderen. Maar ik wil dit toch als uitgangspunt gebruiken. De opbouw van dit boekje spreekt mij erg aan. En soms is de vertaling naar kleine kinderen niet zo moeilijk te maken.
Het boekje is gebaseerd op het evangelie van Lucas.

Op woensdag en zondag wil ik specifiek met de jongens aan de slag gaan met iets creatiefs of actiefs rondom een bijbelverhaal.
Alleen de laatste week voor pasen wil ik iedere dag een korte activiteit met de jongens plannen.
Verder wil ik iets maken waar 6 kaarsen in kunnen. Iedere week naar pasen toe zal er een kaars minder aangestoken worden. Symbolisch voor het feit dat het steeds donkerder werd op aarde. Met pasen zelf gaan alle kaarsen weer aan.

Ik vind het soms lastig dat pasen en de lente zo gelijk vallen.
Aan de ene kant is het fijn  en leuk om de komst van de lente te vieren en hier veel frutselaria bij in huis te halen aan de andere kant is het ook een vastentijd, een tijd van inkeer.

Ik vind het ook mooi dat pasen en de lente gelijk vallen.
Want zo als een korrel graan in de aarde sterft om nieuw graan te kunnen geven, zo is ook Christus voor ons gestorven om ons nieuw leven te kunnen geven.




Ik probeer daarom de natuur zo veel mogelijk naar binnen te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie kan ik erg waarderen!