dinsdag 4 oktober 2011

Schapen tellen!

Afgelopen week kwamen in ons dagboek diverse gelijkenissen langs.
We hebben de afgelopen weken stil gestaan bij waardevolle ontmoetingen met Jezus en daarin soms ook Jezus mogen ontmoeten.
Veel verhalen zijn echter best moeilijk voor kleine kinderen.
Ik had het gevoel om vooral met de wonderen bezig te zijn en soms voelde dit voor mijzelf niet zo evenwichtig.
Want wat kreeg de Heere Jezus ook een weerstand en wat is het lastig om dit in de ontmoetingen voor kinderen een duidelijke plaats te geven.
Dit is een van de redenen om nu stil te gaan staan bij de gelijkenissen die de Heere Jezus vertelde.
Deze laten altijd twee kanten zien!

Door het boek 'Eindelijk thuis' ben ik zelf ook anders naar gelijkenissen gaan kijken. Henri Nouwen beschrijft in dit boek de gelijkenis van de verloren zoon vanuit verschillende perspectieven, zoals de vader, de zoon en de broer. Maar alle gelijkenissen zijn vanuit verschillende perspectieven te bezien. Dit heeft er voor mij voor gezorgd dat er vanuit een gelijkenis nog meer diepgang is te halen.

D.B. O'Neal  Het verloren schaap, Amsterdam 1993

Deze gelijkenis gaat natuurlijk over God de Vader die omziet naar verloren mensen, ze opzoekt en vindt. Hij stelt zijn leven er voor en wat maakt het vinden van een klein schaapje Hem gelukkig.
Maar wat kunnen wij ook veel uit deze geschiedenis leren wanneer we deze gelijkenis vanuit de verschillende perspectieven bezien. Zoals bijvoorbeeld vanuit het perspectief van de herder:
-  daadwerkelijk oog hebben voor kwetsbaren
-  omzien naar een ander

Of de buren en vrienden:
-  blij zijn om het geluk van een ander
-  het goede zoeken

En ga zo maar door, er liggen heel wat lessen voor ons dagelijks leven in verstopt!

Door een geweldig waterspektakel op een warme nazomerdag waren onze jongens te moe voor een knutselactie.
Daarom het deze week simpel gehouden: als een echte herder schapen zoeken!
Zie hier het resultaat:



Alle schapen die we hebben gevonden!

1 opmerking:

  1. Ik ben eigenlijk best benieuwd naar het boek van Nouwen. Ik denk dat ik hem reserveer bij de bieb. Door jou blog ben ik nieuwsgierig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie kan ik erg waarderen!